Volgende grote stap
In april kwam hij per toeval eigenlijk voorbij, nu is het meer logisch dan een verrassing. Simon Stuij, van origine een oud dorps genoot, en laat dat nou ook het thema zijn van zijn komende EP. Waar er eerst al de EP ‘Waterland’ was uitgekomen welke ging over de polder waar de roots liggen van de familie van Simon, is ‘Suikergrond’ de titel van de komende EP. Deze titel heeft de link naar Limbricht, een dorp wat omringd is door suikerbietvelden. Hoe kun je de sound het beste omschrijven, dat is namelijk best wel een mix van vanalles. Denk aan dromerige en poëtische Nederlandstalige teksten, meeslepende maar ook spannende muzikale omlijsting wat indie en ook hier en daar post-punk achtige invloeden heeft. Complex? Misschien. Uniek? Sowieso.
Oke, uniek is een groot woord. Want de Nederlandstalige artiesten die ondertussen poëtisch en dromerig zingen zijn er meer. De grootste zijn Spinvis en Eefje de Visser. Toch heeft Simon hier iets van weg maar dan met een eigen stijl. De nieuwe single ‘Aarde Zei De Maan’ is een samenwerking met Nina van Rossem. Het is een meeslepende en opbouwende song geworden. Van een rustige opbouw, waar de zware maar warme stem van Simon klinkt, dan tussendoor de subtiele samenzang met Nina maar naarmate dat we verder komen wordt het grootser en krachtiger muzikaal gezien. Het is ook de thematiek die hier extra goed bij werkt. Het is een mystiek verhaal wat vertelt over oorsprong: hoe uit één, twee zijn ontstaan. Of hoe als gezegd wordt: breek los van je bewustzijn en dan komt ie nog beter binnen. Overigens is deze EP, welke op 17 november zal uitkomen, geproduceerd door Sergio Escoda, wellicht bekend als oud bandlid van EUT!



