Heerlijk gruizig
Ze worden steeds bekender en bekender, Basht. uit Ierland en dan om precies te zijn uit Dublin. Wat komen er toch verdomd veel goede acts uit dat land he? Dit viertal is gestart in 2021 en kwamen in maart van ’22 met hun debuut. Vervolgens hebben we van Jack Leavey (zang), Louis Christle (bass), Lughaidh Armstrong (gitaar) & Ryan McClelland (drums) al twee EP’s mogen ontvangen. Basht. kun je omschrijven als donkere postpunk met gruizige grunge-energie en indierock segmenten. Afgelopen jaren hebben ze meermaals het podium mogen delen met Wunderhorse, DEADLETTER & Everything Everything maar nu kruipen ze langzaam uit deze schaduw.
Met de nieuwste single ‘Keira Knightley’ maken ze eigenlijk vanaf de eerste paar secondes al indruk met een heerlijke basloop en vervolgens ritmisch strak, een bepaalde dreiging komt ervan af, waarna vervolgens de zang van Jack erbij komt en het heel spannend maakt. Bij het eerste refrein schiet de energiemeter flink omhoog wat onmiddellijk vraagt naar meer. Toch pakken ze even de rust om later die power meer en meer te laten terugkomen en zelfs te laten stijgen. Het nummer (de titel is trouwens een verwijzing naar de film Love Actually) gaat over de wanhopige pogingen die mensen ondernemen om een relatie te redden; dat het in het begin ongelooflijk spannend en liefdevol was maar daarna langzaam veranderde in jaloezie, wanhoop en wrok… Met toffe samenzang die ook spannend is maar ook energiek, een heerlijk gitaarriedeltje en de algehele power zorgt ervoor dat Basht. wel een van hun beste nummers heeft uitgebracht. Een sterke opmaat naar hun debuutalbum ‘Poor Advice’ wat verschijnt op 9 oktober.
