IJzersterk debuut
In maart van dit jaar kwam de enige echte Conjo Vergeer in zijn laatste Dossier Dutchies al op de proppen met Bawler en eerlijk is eerlijk… Zonder dat je enig idee hebt hoe de muziek klinkt, je kon je er onmiddellijk een beeld bij vormen. Het uit Utrecht afkomstige Balwer is een zeskoppige formatie met leden die hun sporen al hebben verdiend in eerdere bands (The Getdowns, Rover Onslow, Novelization o.a.) binnen en rond de Nederlandse alternatieve scene dus aan ervaring geen gebrek. Verder laat hun beschrijving ook duidelijk blijken wat we kunnen verwachten qua sound: Grunge / Powerpop / Big Bad Rock’n’Roll. Tijd voor hun langverwachte debuutsingle!
‘Wash Me Down’ heeft eigenlijk onmiddellijk een energieke start waardoor je wel even opveert, meteen goede rock vibes. Vervolgens is het aan frontman Jannes van Laere mede door zijn rauwe stem zorgt voor een extra edge. Wanneer dan het refrein erin knalt, weet je eigenlijk al zeker: Big Bawler staat als een huis! Ze hebben het zelf over een bepaalde James Bond flair en dat hoor je inderdaad erin terug, het heeft een bepaalde vibe wat het dynamisch maakt. ‘Wash Me Down’ gaat erover dat je je overspoeld kan voelen binnen een relatie, omdat je de andere persoon teveel aanbid. Natuurlijk is dit wel iets wat bij menig persoon bekend kan voorkomen. Overigens hebben ze ook meteen flink gewerkt aan nieuw materiaal; in London zijn er maar liefst vijf tracks opgenomen dus er staat nog veel moois te gebeuren. Dit is hoe dan ook een heerlijke start!

Merci! TOPBAND. Uuuu